Khamis, 18 Julai 2013

CARA MEMINDAHKAN APLIKASI & GAME ANDROID KE SD CARD TANPA ROOT

Cara Memindahkan Aplikasi & Game Android ke SD Card Tanpa Root

Halo sobat Petik Makna, Kali ini saya akan berkongsi info tentang Cara Memindahkan Aplikasi & Game Android ke SD Card Tanpa Root, Bagi anda yang hobi mengumpul aplikasi dan game Android pasti kerap kali jengkel kerana memori Android anda penuh gara-gara kebanyakan install Permainan dan Aplikasi . Hal ini memang menjadi momok bagi pengguna Android dengan memori Internal yang minimum. Salah satu cara untuk mengatasi hal ini iaitu dengan memindahkan aplikasi dan game Android anda ke memori external (SD Card).

Namun memang tidak semua peranti Android boleh menyokong ciri ini, dan juga tidak semua aplikasi boleh dipindahkan ke SD card. Ya, memang Aplikasi yang berkaitan dengan sistem android tidak boleh dipindahkan ke SD card kerana jelas berbahaya jika hal itu terjadi misalnya aplikasi Google Play. Kadang ada juga aplikasi yang tidak berkaitan dengan sistem yang tidak boleh dipindahkan, seperti aplikasi Facebook yang memakan space memori cukup besar. Ketika mau dipindah ke SD Card menu Move to SD Card nya tidak aktif.


Lalu bagaimana cara mengatasinya? Untuk mengatasinya, anda boleh memindahkan aplikasi yang dipasang dari memori dalaman ke memori luaran secara aman tanpa perlu mengambil risiko seperti melakukan rooting atau langkah penggodaman berbahaya yang lain. Berikut ini adalah langkah-langkah yang boleh anda lakukan:
Cara Mudah dan Aman Memindahkan Aplikasi & Game Android ke SD Card Tanpa Rooting

1. Download file nya disini. Kemudian ekstrak ke PC. Fail yang anda ekstrak tersebut bernama "Enable Move To SD.bat".
2. Pastikan untuk memasang lebih dulu driver telefon ke PC anda, sehingga PC dapat mengenali telefon ketika dihubungkan.
3. Hidupkan USB debugging pada telefon dengan memberikan tanda semak di setting-> applications-> development-> USB Debugging. Khusus untuk telefon dengan OS teranyar Android 4.0, anda boleh mencari setting USB debugging dengan masuk ke setting-> developer options-> android debugging.

4. Hidupkan pula pemasangan APK dari sumber tak dikenali dengan memberi tanda semak di setting-> appplications-> Unknown sources. Atau anda pengguna telefon Android 4.0 boleh masuk ke setting-> security-> device administration-> Unknown sources.

5. Selepas itu, sambungkan telefon ke PC dengan menggunakan kabel data.
6. Setelah PC berjaya mengenali telefon anda, segera jalankan "Enable Move To SD".

7. Untuk memindahkan aplikasi dari memori dalaman ke memori luaran, silakan masuk ke setting-> applications-> manage applications. Lalu sentuh aplikasi yang ingin dipindahkan dengan memilih butang "Move to SD card".

Nah, sekian info dari saya tentang Cara Memindahkan Aplikasi & Game Android ke SD Card Tanpa Root, semoga berjaya dan semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan